Hakukoneoptimointi
Kotisivuoptimoinnilla tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä että kotisivuja muokataan siten että ne toimivat paremmin käyttäjien ja hakukoneiden suhteen.
Pyrkimyksenä on saada sivut nousemaan mahdollisimman korkealle hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa. Yleisesti toimenpiteet ovat sellaisia että ne myös parantavat sivujen toimintaa myös käyttäjille.
Optimoinnissa ei ole olemassa mitään yleispätevää standardia joka kertoo että tämä on optimointia ja tuo ei. Onkin valitettavaa että optimointina myydään mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Tärkeää onkin että yhteistyökumppania valittaessa otat selvää mitä tämä on oikeasti tekemässä, jos mitään.
Mitä optimointiin kuuluu?
Optimontiin pitäisi aina kuulua alkutilanteen kartoitus, suunnitelma optimointitoimenpiteistä, muutoksien teko, seuranta ja jatkotoimenpiteet.
Todellinen kotisivuoptimointi on aina pitkäaikainen prosessi jossa muutokset tapahtuvat hitaasti. Jos joku väittää muuta niin ei todennäköisesti tiedä mistä puhuu.
Sijoitukset hakukoneissa ovat satojen asioiden summa ja muuttuvat jatkuvasti joten jatkuva prosessi on tarpeen sijoitusten saavuttamiseksi.
Optimointikumppania valitessa
-
Varmista että puhut myyjän kanssa samasta asiasta: sivuston tekemisestä hakukoneystävälliseksi ja siten sen sijoituksen parantamisesta hakukoneissa.
-
Mitä palveluntarjoaja oikeasti lupaa ja voiko ne pitää? Optimoinnissa on vaikea luvata tarkkoja tuloksia, entä jos niihin ei päästäkään?
-
Mitä olet oikeasti saamassa? Onko kyseessä konsultaatio? Tehdäänkö muutokset oikeasti? Tehdäänkö muutoksia kerralla vai seurannan kanssa ajan myötä? Tuleeko ylipäätään minkäänlaista seurantaa mukana?
-
Mitä maksaa, mitä sillä saa?
Mikäli haluat keskustella kotisivuoptimoinnista niin ota yhteyttä!